Cât timp vor persista produsele alimentare ”ecoFalse” în Moldova?

Atât timp cât nivelul de conștientizare și de aplicare a legilor va fi redus.

De șapte ani asociația EcoLocal derulează acțiunea ”ecoFals”. Este on efort voluntar al nostru de a înlătura de pe rafturile magazinelor, de la piețe și târguri, produse care pretind a fi eco/bio/organice, fără însă a avea certificatele ecologice.

Noi abordăm direct producătorii, în paralel cu autoritățile de rigoare (Ministerul Agriculturii Departamentul Agricultură Ecologică, ANSA, Centrul pentru Protecția Consumatorului), mai nou – și rețelele de magazine în care cumpărăm aceste produse. Noi lucrăm fără ”hype”, fără scandal și fără a expune producătorii în public, oferindu-le timp și spațiu pentru ca să înțeleagă eroarea și să corecteze etichetele. Această inițiativă are o rată foarte înaltă de succes. Mai mult de 95% din producătorii vizați reacționează pozitiv și modifică etichetele, deși uneori au nevoie de 6 luni ca să epuizeze stocul de etichete. Problema nu e în calitatea sau siguranța produsului, ci într-o eroare de conținut pe etichetă sau ambalaj, din cauză că marketologii sau designerii implicați habar nu au de legea cu privire la Agricultura Ecologică și de protecția juridică a noțiunilor bio/eco/organic la produsele alimentare.

Am abordat organizații mari, precum JLK, fabrica de lactate din Florești, Kaufland, și mulți-mulți producători autohtoni mai mici. Mai în fiecare caz efectul a fost dispariția produselor vizate, adică înlocuirea etichetelor eronate.

Mai complicat este cu produsele de import, în asemenea caz doar magazinul are putere de a scoate produsul de pe rafturi. Apropos, magazinele, vânzând aceste produse sunt la fel pasibile de pedeapsă, pentru că încalcă aceiași lege. Ele sunt obligate să solicite argumentarea certificată pentru produsele alimentare, care conțin unul din acest trei cuvinte protejate.

Desigur că sunt și comercianți care refuză să se alinieze legii, ignoră abuziv adresările noastre. Aceștia merită să fie expuși public, astfel încât consumatorii să nu fie înșelați.

Noi considerăm că doar consumatorii și societatea civilă, asociațiile de profil sunt cei cu ochii pe produse, ei pot atenționa producătorii, magazinele și autoritățile, iar măsurile luate trebuie să fie proporționate. Având în vedere, că de fapt producătorul aplică aceste calificări din neștiință, trebuie să i se dea un termen rezonabil pentru a le înlătura.

Ce s-a schimbat recent? În magazine continuă să se vândă o grămadă de produse ”ecoFalse”. Priviți materialul pregătit de asociația Sunt Părinte ca să vedeți câte produse au identificat ei. Și totuși! Odată cu intrarea în vigoare a noii legi despre Agricultura Ecologică, am reluat și noi la EcoLocal inițiativa ”ecoFals”. În această vară am trimis către autorități, producători și magazine sesizări asupra 8 produse care purtau pe etichetă, nejustificat, unul din cuvintele protejate ”eco” ”bio” sau ”organic”.

A urmat o reacție promptă de la ANSA iar răspunsurile primite demonstrau că inspectorii își fac temele de acasă. În sfârșit. Majoritatea producătorilor fie că au fost invitați la discuții, fie că au fost vizitați, fie că li s-a comunicat să înlăture etichetele eronate. Repetăm, nu este o problemă de calitate sau siguranță a produsului, ci de dezinformare a consumatorului și încălcare a unei anumite legi.

Au fost și surprize. De exemplu seria de condimente cu marca ECO importată din Ucraina nu a fost abordată de către ANSA, pe motiv că litera O din cuvântul ECO este de fapt un măr. Sic! Respectiv, nu se încalcă legea în vigoare. Serios? Dar oare consumatorul care le cumpără ce părere are despre acel ”măr”?

O altă surpriză, și mai mare, este că ASP a refuzat să recunoască încălcarea de lege de către companiile care au în denumirea sa juridică cuvintele ”eco” sau/și ”bio”. Iată așa! O neînțelegere la nivel de autorități guvernamentale, în care noi nu ne implicăm, dar așteptăm o dezlegare.

Și încă o modificare foarte importantă în noua lege. Cuvintele ”bio” ”eco” și ”organic” sunt protejate nu doar în cazul denumirii și descrierii unui produs alimentar, dar și în cazurile denumirilor juridice și mărcilor comerciale de produse alimentare. Deci dacă BioMIlk au înregistrat la AGEPI această marcă, cu mulți ani în urmă, din 2024 această marcă a devenit ilegală, fără deținerea unui certificat ecologic. AGEPI a acționat conform legii la timpul lor, BioMilk la fel, folosind marca pentru marketing dar nu și în denumirea sau descrierea produselor, acum însă acest lucru nu mai e posibil.

Considerăm că rechemarea unui lot enorm de produse ar fi o măsură disproporționat de drastică. Producătorul are nevoie de timp să modifice etichetele.

Nu susținem abuzul de noțiuni ”verzi”, detestăm ”greenwashing”-ul și prezentarea produselor ca ceva, ce ele nu sunt. Avem nevoie de campanii permanente de conștientizare atât între consumatori, cât și între producători dar și profesioniști din magazine, care uneori etichetează produsele ca ”bio” fără măcar să fie aceasta menționat pe ambalaj.

ANSA ar fi bine poziționați să susțină sau să desfășoare asemenea campanii între supușii lor.

Nouă la EcoLocal ne-a reușit să eliminăm mai multe decepții de pe rafturi, și continuăm această inițiativă. Dar suntem conștienți că asemenea falsuri apar permanent și va fi un proces continuu de comunicare și educație.

Ținem să accentuăm că majoritatea acestor produse au etichetele modificate deja, ca efect a sesizării noastre. Altele încă se regăsesc pe rafturile magazinelor, mai ales dacă sunt de import, precum Sarea grunjoasă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *