După sezonul-pilot din iunie-decembrie 2018 care a demonstrat un succes uimitor, piața EcoLocal Farmers Market își deschide porțile pentru toți doritorii de produse gastronomice autohtone, ecologice și artizanale.
Lansarea sezonului 2019 va avea loc sâmbătă, 30 martie la centrul de afaceri Kentford, bulevardul Ștefan cel Mare, 202, între orele 9.00 – 13.00.
Ideia lansării unei piețe autentice de produse ecologice și artizanale în Moldova a apărut în 2017, pe parcursul desfășurării campaniei de promovare a produselor eco ”EcoLocal”, când s-a evidențiat lipsa unei platforme de comunicare și comercializare direct între producătorii autohotoni și consumatorii care caută produse sănătoase.
În acea perioadă s-au depistat și alte probleme:
– Lipsa unei oferte variate de produse ecologice autohtone, accesibile pentru consumatorul local
– Lipsa de cunoștințe și deprinderi în securitatea alimentară, mai ales micii antreprenori care produc diferite mărfuri artizanale în condiții de casă
– Lipsa unei conștientizări corecte a noțiunii de ”produs eco” ”bio” sau ”organic”.
Pentru a aborda aceste probleme a fost creată Asociația Consumatorilor și Producătorilor Ecologici și Artizanali din Moldova, sub umbrela căreia a apărut piața EcoLocal Farmers Market în luna iunie 2018.
Piața EcoLocal Farmers’ Market este prima de acest tip in Moldova unde sunt admiși doar producătorii în persoană, fără nicin intermediar, iar organziarea și dezvoltarea sunt conduse de voluntari – consumatori și producători. Piața susține fermieri și producători ecologici certificați și în conversie, care comercializează produsele sale într-un format autentic.
Piața EcoLocal Farmers’ Market are următoarele obiective:
● Să pună la dispoziție produse cultivate ecologic si de înaltă calitate.
● Să educe consumatorii și să promoveze beneficiile produselor alimentare autohtone care ar sprijini economia locală.
● Să încurajeze mai mulți producători autohtoni să se certifice ecologic și să vîndă la piața EcoLocal.
Produsele disponibile la piața EcoLocal variază – de la pomușoare, fructe și legume, mirodenii, pâine, vinuri, sucuri, gemuri, conserve – peste 35 de categorii. Dintre cei peste 50 de producători înregistrați pentru 2019, 14 sunt ecologic certificați. Asociația invită TOȚI producătorii ecologici din țară să participe cu produsele sale la piața EcoLocal.
În 2019 piața EcoLocal va avea în fiecare săptămână între 38-48 de tarabe. Două din tarabele pieței EcoLocal sunt alocate comercianților nealimentari cu produse autohtone de meștesugărit, inclusiv din lemn, lut, tricotat, și două tarabe sunt alocate producătorilor de cosmetică naturistă vegană. Produsele ecologic certificate sunt acceptate cu o reducere de 50% a taxelor de participare la piață.
Piața EcoLocal include o zonă mica de agrement pentru copii cu activități educaționale la tema agricultura ecologică, reducerea deșeurilor, familia, alimentația sănătoasă.
Piața EcoLocal se desfășoară în bază de activitate non-profit. Surplusul din venitul pieții este vărsat în bugetul asociației pentru atingerea obiectivelor trasate.
Piața EcoLocal are loc sub aer liber săptămânal, în zilele de sâmbătă între orele 9.00 – 13.00 în sectorul Buiucani, bvd Ștefan cel Mare, 202, perimetrul centrului de afaceri Kentford. Dacă o lună are 5 zile de sâmbătă, a 5a sâmbătă este pauză.
Intrarea este liberă pentru vizitatori. Detaliile despre fiecare piață sunt anunțate pe pagina FB EcoLocal Farmers Market Moldova.
CONTINUARE
Piața EcoLocal este un exemplu perfect de Antreprenoriat Social, unde anumite probleme sociale (vezi mai sus) sunt abordate și soluționate prin activități de antreprenoriat.
În 2018 piața EcoLocal a întrunit peste 50 de producători autohtoni, 10 producători ecologic certificați, iar fluxul de vânzări a atins 100,000 lei pe zi de piață (4 ore).
Durabilitatea inițiativei se bazează pe 2 pârghii importante
1. Echipa dispune de experiență practică în domeniul antreprenoriatului social, piețele de fermieri și edificarea echipelor de voluntari, atât în Moldova cât și în Occident
2. Piața activează în bază de non-profit, toți banii fiind folosiți pentru atingerea scopurilor, iar echipa activează în bază de voluntariat. Sunt remunerate doar serviciile profesionale.
Impactul social al pieței EcoLocal se definește prin mărturiile și comentariile celor care fac acolo cumpărături în fiecare sâmbătă. Doleanțele consumatorilor indică necesitatea unor asemenea piețe în mai multe zile și mai multe regiuni ale orașului. Deocamdată echipa noastră nu are posibilitatea de a mări numărul de evenimente ale pieței.
Consumatorii au contribuit și la campaniile de caritate organizate la piața EcoLocal, iar donațiile acumulate au mers în beneficiul casei-azil de la Hansca și a unei familii cu mulți copii de la Colonița.
Pe de altă parte, comercianții de la piața EcoLocal, micii producători autohtoni de produse ecologice și artizanale percep piața ca o platofrmă perfectă pentru a) promovarea produselor sale, b) sporirea veniturilor proprii c) diversificarea căilor de comercializare.
În 2018 la piața EcoLocal s-au dezvoltat câteva mărci noi – Granola, Sălașul Baciului, Iarba Noastră, Brutărie Artizanală.
Iată câteva mărturii ale comercianților de la piață: ”…mulțumiri vreau să îi aduc întregii echipe Ecolocal, venind aici, am găsit comunitatea de oameni care m-au ajutat să mă regasesc, să îmi răspund la multe întrebări, să mă conving ca nu sunt eu o ființa stranie, ca gândesc cum gândesc…totodată am înțeles în ce direcție vreau să cresc, să evoluiez…am înțeles că am încă foarte multe de învățat, dar sunt pe calea corecta, și asta este cel mai important. Și dacă e să trec la modul practic, am găsit aici, ingredientele necesare pentru ami desfașura activitatea, si sigur în anul care vine voi cunoaște mulți alti producatori cu care sa colaborez. Deci mult succes acestei dragi comunitați de oameni conștienți !!!!”
” Împreună e interesant și distrsctiv, eu fiind mult timp peste hotare, practic de la vîrsta adolescenței, aveam frica ca nu voi reuși să fac față schimbărilor, EcoLocal și echipa au avut și au un impact pozitiv, inspiră optimism și siguranță. Mulțumesc.”
Voluntarii din echipa EcoLocal, organizatorii pieței sunt în permanentă dezvoltare și învață regulile echipelor de succes – fără critici, fără bârfe, fără frică, constructivism și responsabilitate. Iată câteva mărturii ale membrilor echipei EcoLocal
”Pentru mine aceasta echipa este ca și corul din biserică: ne unesc idei și concepte foarte valoroase, aproape sfinte fiecare iși aduce aportul prețios pentru un scop comun (cântăm pe voci ), și avem și teren de creativitate cât cuprinde, pentru a aduce comunității tot ce avem mai bun.”
”Echipa noastră, pentru mine: 1) e o platformă de a învăța cum pot fi combinate și valorificate, lucruri aparent incompatibile – interesul personal cu cel comunitar. 2) eu personal învăț ami stăpâni egoul, categorismul și perfecționismul. 3) trecând printr-o perioadă dificilă, mă simt împlinit, într-o comunitate cu aceleași valori. 4) Bucuros că fac parte dintr-un colectiv cu valori profunde și realizate.”
”Pentru mine e o oportunitate sa-mi dezvolt calități de organizare și să mă autodisciplinez. Să pot să-mi argumentez pererile si viziunile pentru a fi înțeleasă de ceilalți membri iar alte ori să accept viziunea altora deși nu e întocmai cu părerea mea. Să pot să lucrez pentru un scop comun, dar să găsesc ce anume îmi place mie să fac.”
”Aflandu-mă in echipa EcoLocal, personal mă simt și mai tinara.Ma motiveaza sa ramin activa si de folos atit in scopul nostru comun, cit si in alte activitati. Primesc satisfactie de la relatiile cu membrii echipei, invat de la fiecare. Fiecare membru poate liber sa-si expuna parerea si este auzit. Aici, in echipa, sunt situatii care ma fac sa ies din zona de confort si asta ma face sa cresc si sa ma dezvolt. Ma fascineaza si am toata admiratia mea pentru oamenii care fara remunerare materiala fac ceva pentru folosul comunitatii.”
”Pentru mine impactul acestei inițiative a fost uimitor. M-am convins că principiile energiei de echipă, ale voluntariatului clasic și antreprenoriatului social sunt aplicabile și în Moldova, atât timp cât sunt însoțite de o comunicare transaprentă și de regulamente elaborate în comum. M-am convins că inițiativele de jos, de la bază, au mai mari posibilități de a produce Schimbarea, decât cele promovate de sus-în-jos, și m-am convins că banii, sau lipsa lor, nu sunt o problema în sine în Moldova, dar mai mult – o scuză. Bani sunt, ei pot fi accesați și pot fi câștigați, mai ales dacă ei sunt pe urmă distribuiți uniform și corect, dar nu concentrați într-un număr mic de beneficiari. Moldova are șanse, la fel și micii săi producători artizanali. ”
Pentru interviuri și imagini: FB EcoLocal Farmers Market Moldova