Cum se formează un ”preț pipărat” și cine are ”buzunare grase”

Reporterii de la TV8 au publicat duminică, 9 iunie, un material pe canalele sale, în urma unei vizite la piața EcoLocal Farmers Market.

Materialul a creat peste 85,000 vizualizări, dar și comentarii aspre din partea cititorilor, dată fiind tema sensibilă pentru societatea moldovenească, și anume – prețurile la produsele alimentare.

Asociația EcoLocal care este organizatorul pieței EcoLocal Farmers Market prezintă mai jos un comentariu asupra materialului vizat.

Este oarecum o sfidare la adresa consumatorului autohton, de a-i eticheta ca persoane ”cu buzunare grase”, subînțelegând lume cu mulți bani, bogați, diferiți de profilul obișnuit al consumatorului din Moldova. Mai exact, Wikipedia explică sintagma ”buzunar adânc” ca un termen de argou american; care de obicei înseamnă “bogăție sau resurse financiare extinse”. Este folosit în mod obișnuit cu referire la companii sau organizații mari (ex: companiile americane de tutun au “buzunare adânci”), deși poate fi folosit cu referire la persoane bogate (de exemplu, Bill Gates, Warren Buffett).

Or, sondajele desfășurare la EcoLocal, dar și statistica următorilor noștri pe rețele de socializare indică faptul că majoritatea dintre ei sunt femei, cu vârsta între 25 și 64 de ani, locuitori ai Chișinăului, sunt familii cu copii mici, profesioniști și mijloace medii de venit.

Sursa FB EcoLocal Asociația Consumatorilor și Producătorilor Ecologici și Artizanali din Moldova

Reportajul de mai sus se axează pe tema prețurilor la produse alimentare și de sezon, o temă sensibilă pentru populația Moldovei, inclusiv pentru cei care locuiesc în afara țării și beneficiază de piețe mari, cu cerere și ofertă imensă.

Este lamentabil faptul că reporterul de la TV8 a exclus din relatare toate elementele, care conduc la formarea prețului final pentru un produs sau un serviciu oferit de cei care au dat interviuri, fără să bănuiască intenția redacției.

Or, producătorii care se înregistrează la piața EcoLocal, pe lângă cheltuielile de producere, manoperă și angajați, mai au de achitat următoarele:

  • Etichete – la piața EcoLocal sunt interzise produse fără etichete, care trebuie să indice obligatoriu denumirea produsului, cantitatea, ingredientele, alergenii, datele de contact ale producătorului
  • Ambalaj – la piața EcoLocal este interzis ambalajul de plastic, și se acceptă doar ambalaj compostabil
  • Transport – unii producători ajung la piața EcoLocal în dimineața zilei, de la distanțe de peste 200 km
  • Taxa de comerț municipal – achitată către Primăria Chișinău 35-110 lei/zi
  • Plata pentru chiria locului 100 – 150 lei/zi
  • Chiria mesei – 50 lei/zi
  • Acces la electricitate – 50 lei/zi
  • Cotizația anuală – 600 lei/an
  • Plata pentru dezvoltarea pieței EcoLocal – 10% din vânzările la zi.

Această plată acoperă cheltuielile de arendă a parcării private, salariile celor 7 angajați, investițiile în infrastructură, toate impozitele și taxele către stat, la fel și instruirile organizate pe parcurs. Asociația EcoLocal este membru a platformei Zona Zero, confirmând transparență totală și eliminarea plăților la negru și a mitei în activitatea sa. Toate rapoartele financiare timp de 6 ani de activitate, precum și Regulamentul pieței inclusiv plățile impuse sunt afișate public pe pagina web a asociației

Extras din pagina de titlu www.ecolocal.md

În plus la cheltuielile de mai sus, producătorii certificați ecologic au cheltuieli suplimentare de procurare a semințelor ecologic certificate (care sunt accesibile doar din import, piața Moldovei nu oferă la moment seminte certificate ecologic, cu excepția propriilor semințe), cheltuieli pentru inspecțiile de certificare ecologică și cheltuieli pentru alternativele de utilizare a chimicalelor – cel mai des asta înseamnă muncă manuală de control a buruienilor, dăunătorilor naturali și sporire a fertilității solului.

Si aici venim cu un reproș către TV8. Și anume faptul că, deși reporterul numește repetat piața noastră că ”piața de produse eco”, jurnalistul nu se sinchisește să solicite un certificat ecologic de la producătorul intervievat, să-l prezinte cititorului său și să explice esența acestui certificat. Putea fi o simplă formă de recompensă, pentru interviul oferit benevol. Și un mod de a evita comentarii extrem de negative la adresa Feliciei State, marca Gust Adevărat, care și-a prezentat produsele în interviu. Prezentăm aici certificatul ecologic al producătoarei.

Certificat de Conformitate Ecologică Katalist Kitchens, marca Gust Adevărat, producătoarea prezentată in reportaj cu legume și roșii de 200 lei/kg

La fel de important este faptul că reporterul conduce în eroare cititorii săi, implicând că piața EcoLocal Farmers Market este una de produse exclusiv ecologice. Acest lucru nu este adevărat, iar organizatorii pieței oferă tuturor jurnaliștilor care vin să filmeze la piață o FIȘĂ INFORMATIVĂ cu atenționare asupra sintagmelor eronate și răul care acestea le pot provoca. Evident că echipa de la TV8 nu a citit această informație, sau a ales să o ignore. Consumatorii pot distinge produsele ecologice din piață prin etichetele sau logourile care acestea le poartă și care sunt verificate de organizatori.

Titlul reportajului se prezintă la fel de tendențios și califică prețurile de la EcoLocal ca fiind ”pipărate”, adică usturător de mari, nu pe potriva consumatorului nostru.

Observăm, cu regret, că echipa de reporteri de la TV8 au mai relatat de la EcoLocal Farmers Market în aceiași cheie, în iulie 2023, calificând cumpărătorii ca persoane ”cu bani grei”, iar prețurile fiind ”amare”, vezi reportajul de mai jos.

Piața EcoLocal este una prietenoasă și deschisă pentru filmări și fotografii de la toate posturile de mass-media; comercianții sunt binevoitori și nu se ascund niciodată după tejghea. Comportamentul politicos al producătorilor e și un rezultat al instruirilor și comunicărilor pe care le primesc la EcoLocal, ca să demonstreze deschidere și onestitate. În schimbul acestei încrederi, așteptăm și noi de la jurnaliști o atitudine profesionistă, echilibrată și echitabilă față de producători.

Aducem aici mulțumiri către toți comercianții cuprinși în ambele reportaje (2023, 2024), pentru prezentare profesională, și mai ales cumpărătorilor filmați – tineri, bătrâni, copii – care și-au expus părerea simplă și onestă.

Cât despre comentariile apărute în urma reportajelor – ele sunt diverse, atât pozitive cât și negative și reflectă diversitatea societății noastre, precum și dreptul la libera exprimare.

Aducem aici și câteva comentarii ale producătorilor noștri, în urma vizionării materialului dat.

Sursa TV8 Iulie 2023

Dacă ai citit și ți-a plăcut acest articol, te invităm să-l distribui pa pagina ta de FaceBook, web sau Instagram. Vă mulțumim pentru încredere.

2 comentarii la „Cum se formează un ”preț pipărat” și cine are ”buzunare grase”

  1. Tamara Șchiopu Autor articolRăspunde

    Ar fi ușor, dacă ar fi simplu să distingem între jurnalism profesionist și jurnalism neprofesionist.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *